Натуральна допомога в контексті соціальних послуг,
як спосіб державної підтримки населення під час війни

 

     Через негативні наслідки війни цивільне населення опинилось у соціальній та фінансовій кризі, потребуючи підтримки з боку держави. Саме тому є важливим забезпечити належний рівень доступності і належності соціальних послуг.

   Одним із різновидів соціальних послуг є натуральна допомога. У цій статті детальніше зупинимося на цьому виді можливої підтримки населення з боку держави.

   Натуральна допомога різновид допоміжної соціальної допомоги (продукти харчування, предмети і засоби особистої гігієни, санітарно-гігієнічні засоби для прибирання, засоби догляду, одяг, взуття та інші предмети першої необхідності, організація харчування, забезпечення паливом тощо). 

   Звернутися по надання натуральної допомоги можливо до надавачів соціальних послуг, інформація про яких внесена до Реєстру надавачів соціальних послуг, розміщеного на сайті Міністерства соціальної політики України.

   Натуральна допомога передбачає надання таких послуги:

— прання білизни та одягу;
— прасування;
— ремонт одягу (дрібний);
— пошиття одягу;
— перукарські послуги;
— послуги манікюрниці (педикюрниці);
— ремонт взуття;
— косметичне, вологе, генеральне прибирання житла;
— миття, заклеювання вікон;
— побілка стін вапном;
— чищення пічних димоходів;
— забезпечення паливом;
— рубання (розпилювання) дров;
— принесення вугілля, дров;
— обробіток присадибної ділянки;
— косіння трави біля будинку/паркану;
— ремонтні роботи;
— допомога при консервуванні овочів та фруктів;
— організація харчування;
— надання продуктів харчування, предметів і засобів особистої гігієни, санітарно-гігієнічних засобів та засобів догляду, одягу, взуття та інших предметів першої необхідності.

   Підставою для надання соціальної послуги є:

  • рішення виконавчого органу про надання соціальної послуги в порядку, визначеному законодавством (у разі, якщо соціальна послуга надається за рахунок бюджетних коштів);
  • звернення потенційного отримувача соціальної послуги та/або його законного представника та/або уповноваженого представника сім’ї до надавача соціальної послуги (у разі надання соціальних послуг за рахунок коштів надавача).

   У разі відмови у наданні соціальної послуги додатково зазначається інформація про інших надавачів соціальних послуг, які надають таку соціальну послугу.

    Підставою для відмови у наданні соціальної послуги є:

  • відсутність потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи;
  • ненадання надавачем соціальної послуги натуральної допомоги.

     Потенційному отримувачу може бути відмовлено у наданні соціальної послуги в разі наявності у нього відповідно до медичного висновку про стан здоров’я особи, яка потребує надання соціальних послуг медичних протипоказань. Рішення про надання соціальної послуги приймається після усунення таких протипоказань.

    Підставою для припинення надання соціальної послуги є:

  • відсутність потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи;
  • невиконання без поважних причин отримувачем соціальної послуги вимог, визначених договором про надання соціальної послуги;
  • відмова від отримання соціальної послуги отримувача соціальної послуги та/або його законного представника;
  • закінчення строку дії договору про надання соціальної послуги;
  • зміна місця проживання/перебування отримувача соціальної послуги, що унеможливлює надання соціальної послуги;
  • виявлення/встановлення недостовірності поданих отримувачем соціальної послуги інформації/документів при зверненні за їх наданням, що унеможливлює подальше надання соціальної послуги;
  • дострокове розірвання договору про надання соціальної послуги за ініціативи отримувача соціальної послуги;
  • ліквідація (припинення діяльності) надавача соціальної послуги, або припинення надання ним соціальної послуги;
  • направлення отримувача соціальної послуги до стаціонарної інтернатної установи або закладу, інших установ або закладів для постійного перебування;
  • перебування потенційного отримувача соціальної послуги на спеціальному обліку як особи, яка примусово отримує амбулаторну психіатричну допомогу в психіатричному закладі у зв’язку зі схильністю до суспільно небезпечних діянь унаслідок психічного захворювання;
  • смерть отримувача соціальної послуги.

     Визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги для отримання натуральної допомоги проводиться протягом 3 робочих днів з дати прийняття виконавчим органом рішення про надання соціальної послуги.

     Результати визначення індивідуальних потреб потенційного отримувача соціальної послуги є підставою для надання соціальної послуги.

     Надання послуги відбувається за індивідуальним планом

    Індивідуальний план є основою для надання соціальної послуги та ґрунтується на результатах визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.

    Індивідуальний план складається за участю отримувача соціальної послуги та/або його законного представника та/або уповноваженого представника сім’ї протягом 3 робочих днів. 

   Соціальна послуга (натуральна допомога) надається за місцем проживання/перебування отримувача соціальної послуги (вдома) або у приміщенні надавача соціальної послуги протягом робочого дня. 

     Соціальна послуга може надаватись постійно, періодично або тимчасово (протягом визначеного у договорі періоду). Строки надання соціальної послуги узгоджуються з отримувачем соціальної послуги та/або його законним представником та/або уповноваженим представником сім’ї з урахуванням визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги. 

   Надавачі соціальних послуг, в тому числі й натуральної допомоги, зобов’язані забезпечити доступність надання соціальної послуги. Приміщення надавача соціальної послуги мають відповідати санітарним нормам і вимогам правил пожежної безпеки, бути забезпечені системами електропостачання, теплопостачання (в опалювальний період), безперебійним холодним та гарячим водопостачанням, санвузлом, у них має бути створено умови доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до будівельних норм, стандартів, обов’язковість застосування яких встановлена нормативно-правовими актами, і правил (якщо соціальна послуга надається у приміщенні надавача). Надавач соціальної послуги забезпечує безперешкодний доступ отримувачів соціальної послуги до свого приміщення.

Кризовість соціальної послуги

    Соціальна послуга надається екстрено (кризово) після здійснення оцінки ситуації, в якій перебуває отримувач соціальної послуги, яка проводиться за його зверненням (письмовим або усним) однієї доби з дати одержання відповідного звернення. За результатами оцінки складається акт про надання повнолітній особі соціальних послуг екстрено (кризово) за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 18 квітня 2022 року № 135, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 травня 2022 року за № 512/37848, у якому визначається перелік першочергових заходів в межах надання соціальної послуги денного догляду. Акт формується протягом місяця з початку надання соціальної послуги. За результатами роботи в акті зазначається інформація про необхідність продовження надання соціальної послуги, про що повідомляється структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі державно адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі — структурний підрозділ з питань соціального захисту населення) за місцем проживання/ перебування отримувача соціальної послуги із направленням одного примірника акта. У разі надання соціальної послуги екстрено (кризово) укладення договору про надання соціальної послуги не здійснюється. У разі потреби у продовженні надання соціальної послуги, що надавалась екстрено (кризово), надавач соціальної послуги здійснює оцінювання індивідуальних потреб, складає індивідуальний план та укладає договір про її надання.

    Громадська приймальні УГСПЛ у Запорізькій області продовжуватиме надання правової допомоги постраждалому від війни населенню, а також стежитиме за дотриманням прав людини на місцевому рівні.

   Звернутись по допомогу приймальні можна за телефоном +38 068-85-51-171, адреса розташування приймальні: м.Запоріжжя, пр-т. Соборний, 109, оф. 307.

 

Координатор громадської приймальні                                                                                                                       Сергій Бізденежний