Моніторинг дотримання виборчих прав
під час прямої демократії

     На сучасному етапі розвитку людства та розвитку світової демократії є важливим дотримання прав людини та законності виборчого процесу, як основи прямої демократії. У разі якщо виборчий процес має в собі системні та/чи численні порушення законодавства, чи чинне законодавство не відповідає міжнародним стандартам прав людини, такі вибори не можуть бути демократичними та прийнятними у країні, яка позиціонує себе як демократична країна. Саме тому є важливим робота у команді моніторів людини, яка здобула кваліфікацію юриста.
    Моніторинг дотримання виборчих прав може бути на всіх етапах виборчого процесу, або лише певної стадії виборчого процесу.
       Тому слід згадати зміст та особливості етапів виборчого процесу.
    Перший етап, складання списків виборців, їх перевірка та уточнення. Відповідно до Закону України «Про Державний реєстр виборців» у редакції від 21.09 2010 р. Державний реєстр виборців (далі — Реєстр) — це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу згідно зі ст. 70 Конституції України. Основними завданнями Реєстру є:
  1) ведення персоніфікованого обліку виборців;
 2) складання списків виборців для проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, всеукраїнських та місцевих референдумів.
    База даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані виборців, що містяться у базі даних Реєстру, можуть використовуватися лише для таких цілей:
  1) складання попередніх списків виборців на виборчих дільницях;
  2) уточнення попередніх списків виборців та складання остаточних списків виборців на виборчих дільницях;
 3) надання Кабінету Міністрів України, іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, Центральній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, територіальним виборчим комісіям місцевих виборів статистичної інформації щодо кількісних характеристик виборчого корпусу на відповідній території;
 4) персональні дані Реєстру можуть бути використані для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій.
    У списку виборців на виборчій дільниці зазначаються прізвище, ім’я, по батькові, дата народження (число, місяць, рік), місце проживання та адреса житла виборця, а для військовослужбовців строкової служби та осіб, що перебувають в установах кримінально-виконавчої системи, — адреса місця перебування. У списку виборців передбачаються відповідні місця для підписів виборців за отримання виборчого бюлетеня у день виборів та приміток. Виборці включаються до списку в порядку, зручному для проведення голосування. Органи ведення Державного реєстру виборців складають попередні списки виборців для звичайних виборчих дільниць відповідно до Закону України «Про Державний реєстр виборців».
    Другий етап, територіальна організація виборів. Вибори депутатів проводяться у загальнодержавному окрузі, який включає в себе всю територію України, та у 225 одномандатних округах, що утворюються Центральною виборчою комісією та існують на постійній основі. Підготовка організації і проведення голосування та підрахунок голосів виборців здійснюється на виборчих дільницях, що утворюються Центральною виборчою комісією або окружною виборчою комісією відповідно до Закону та існують на постійній чи тимчасовій основі.
    Виборчі дільниці утворюються з чисельністю від двадцяти до двох тисяч п’ятисот виборців. Виборчі дільниці поділяються на:
  1) малі — з чисельністю виборців до 500 осіб;
  2) середні — з чисельністю виборців від 500 до 1500 осіб;
  3) великі — з чисельністю виборців понад 1500 осіб.
    Якщо на відповідній території, у відповідному закладі чи установі налічується менше від зазначених меж чисельності виборців, за рішенням Центральної виборчої комісії на відповідній території, у відповідному закладі чи установі виборча дільниця може бути утворена з меншою від граничного значення чисельністю виборців. Закордонні виборчі дільниці можуть утворюватися з чисельністю більшою, ніж дві тисячі п’ятсот виборців.
    Виборча дільниця є спільною для виборів у загальнодержавному та одномандатних округах.
   Звичайна виборча дільниця призначена для організації та проведення голосування виборців за місцем їх проживання, має територію з визначеними межами та порядковий номер, які встановлюються Центральною виборчою комісією.
  Спеціальні виборчі дільниці утворюються у стаціонарних лікувальних закладах, в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах, на суднах, які перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярних станціях України та в інших місцях тимчасового перебування виборців з обмеженими можливостями пересування.
   Закордонна виборча дільниця призначена для організації та проведення голосування виборців, які проживають або на день проведення голосування на виборах депутатів перебувають на відповідній території іноземної держави.
 Закордонні виборчі дільниці утворюються Центральною виборчою комісією при закордонних дипломатичних установах України, у військових частинах (формуваннях), дислокованих за межами України з рівномірним віднесенням до всіх одномандатних округів, які утворюються на території столиці України — міста Києві.
   Третій етап, утворення виборчих комісій. Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять:
  1) Центральна виборча комісія;
  2) окружні виборчі комісії;
  3) дільничні виборчі комісії.
    Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів депутатів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори депутатів. Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, Законом України «Про Центральну виборчу комісію» та іншими законами України. Окружна виборча комісія є юридичною особою, має печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією. Окружна виборча комісія є комісією вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій в межах відповідного одномандатного округу. Дільнична виборча комісія не є юридичною особою. Дільнична виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією.
  Заключними етапами виборчого процесу є голосування виборців підрахунок голосів та оголошення результатів виборів.
   Моніторинг дотримання виборчих прав може бути:

  • документальний;
  • спостереження;
  • моніторинг ЗМІ.

    Саме останній вид моніторингу набирає популярності останнім часом в Україні, оскільки сучасні ЗМІ є джерелом не лише можливих порушень виборчого процесу, що може нести наслідки на результати виборів, але й певним інструментом у виборчому процесі.

 

Сергій Бізденежний