Право на звернення до                   евакуйованих місцевих органів влади в умовах війни 

                                                 (контекст Запорізькій області)

     Питання дотримання права на звернення в умовах війни і евакуації населення є досить суттєвим і актуальним. Чутливість дотримання права на звернення полягає саме в передумові отримання будь-якого виду допомог чи визнання права постраждалими або поновлення порушеного права людей, які через бойові дії змушені були покинути свої домівки та евакуюватись.

          Через бойові дії в Запорізькій області, а також окупації значної частини регіону до міста Запоріжжя евакуювались не лише люди, а й державні органи і органи місцевого самоврядування (районні міські ради та селищні/сільські ради).

          Разом з цим, з метою отримання будь-яких довідок про фактичне проживання, складу сім’ї, оформлення соціальних допомог і фіксації будь-яких обставин життя до евакуації, люди із статусом внутрішньо переміщеної особи, здебільшого не можуть знайти свої евакуйовані місцеві органи влади, які переїхали до м.Запоріжжі. Так само відсутня відкрита і доступна інформація про назви таких місцевих органів влади, їх актуальні контакти, режим роботи  та адреси місця знаходження.

          Вказані обставини є прогалиною у дотриманні права на звернення та порушенням чинного законодавства України, оскільки люди фактично не можуть реалізувати своє конституційне право на звернення до евакуйованих органів місцевого самоврядування, які також через окупацію і бойові дії виїхали із громад Запорізької області до м.Запоріжжя.

«Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк» — стаття 40 Конституції України.

          Що слід розуміти під зверненнями громадян?

Відповідно до статті 3 Закону України «Про звернення громадян», під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) — звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально- культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) — звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання — письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга — звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.

 

Згідно статті 5 Закону України «Про звернення громадян» — звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов’язковому прийняттю та розгляду. Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина, незнання мови звернення.

Обов’язки по організації розгляду звернень громадян, а також проведення особистих прийомів громадян?

 У відповідності до вимог статті 19 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об’єднання громадян, медіа, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов’язані:

  • об’єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
  • у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову;
  • на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу;
  • скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням;
  • забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв’язку з заявою чи скаргою рішень;
  • письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
  • вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об’єднання громадян за місцем проживання громадянина;
  • у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз’яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;
  • не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам;
  • особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

За приписами статті 22 Закону України «Про звернення громадян» керівники та інші посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян зобов’язані проводити особистий прийом громадян. Прийом проводиться регулярно у встановлені дні та години, у зручний для громадян час, за місцем їх роботи і проживання. Графіки прийому доводяться до відома громадян.

Враховуючи наведене, існуючі обставини при яких внутрішньо переміщені особи не можуть фактично звернутись до евакуйованих органів місцевої влади Запорізької області, через відсутність відкритої і доступної інформації про місцезнаходження таких органів влади у м.Запоріжжі – є порушенням права людини на звернення, а також не виконання такими державними органами своїх конституційних і законних обов’язків перед людиною і громадянином.

Громадська приймальні УГСПЛ у Запорізькій області продовжуватиме надання правової допомоги постраждалому від війни населенню, а також стежитиме за дотриманням прав людини на місцевому рівні.

Звернутись по допомогу приймальні можна за телефоном +38 068-85-51-171, адреса розташування приймальні: м.Запоріжжя, пр-т. Соборний, 109, оф. 307.

Координатор
Громадської приймальні УГСПЛ _____________________________________________________________________Сергій Бізденежний
в Запорізькій області